Tuesday, 27 October 2015

4.1 MENYUSUN DAN MENGEKALKAN TEMPAT KERJA SENDIRI






Dalam tajuk ini, kita akan belajar untuk memberi pengetahuan dan kefahaman tentang mengurus dan menyusun alat-alat, peralatan, bahan dan dokumentasi di tempat kerja.

PENTAKSIRAN ERGONOMIK 


  •  Memastikan persekitaran pejabat dan perabot saman asas keperluan keselesaan asas pekerja adalah amalan ergonomik. Stesen kerja ergonomik miskin boleh membawa kepada aduan rangka otot belakang dan sakit leher. Ia sebenarnya adalah Akta ( OSHA ) keperluan Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan yang semua kerja adalah risiko yang dinilai dan penyelesaian ergonomik yang betul disediakan kepada individu. 

  • Cadangan untuk memperbaiki susun atur meja / kerusi tinggi, kedudukan skrin komputer papan kekunci dan tetikus akan diberikan kepada individu melalui satu laporan ringkas ( Penilaian Risiko ) dan bimbingan lisan pada postur duduk akan di berikan. 


Senarai Ergonomik – Tempat Kerja Keperluan Fizikal

1.      Adakah ruang kerja yang mencukupi ?
2.      Adakah peruntukan bagi pekerja untuk duduk yang mencukupi berhubung dengan tugas ?
3.      Sejauh mana kaki kawalan diperlukan?
4.      Adakah bekas yang digunakan ; kedudukan mereka , saiz dan berat badan yang memuaskan ?
5.      Adakah reka bentuk dan susun atur peralatan yang memuaskan untuk pembaikan dan penyelenggaraan ?



ORGANISASI KERJA- SENARAI SEMAK
·         Apakah waktu sebenar kerja ? Adakah terdapat mana- mana adat dan amalan yang perlu penelitian rapat ?
·         Apakah lebih masa purata ? Adakah pendapatan lebih masa dibina ke dalam kerja ? Sekiranya ini diiktiraf ?
·         Apakah makan formal dan kadar minuman disediakan ; yang mereka dianjurkan dengan berkesan ?
·         Adakah tugas yang serba ? Adakah pacing yang perlu dan / berkesan ?



BEBAN ALAM – SENARAI SEMAK
  • ·         Adakah anda tahu suhu udara, kelembapan, sinaran dan pergerakan udara ?
  • ·    Adakah pekerja terdedah kepada perubahan persekitaran yang pesat semasa atau anjakan tunggal dia ?
  • ·      Apakah tahap bunyi mengganggu prestasi ; apa risiko ada kehilangan pendengaran?
  • ·  Jika paras bunyi yang tinggi, bagaimana langkah-langkah pencegahan yang perlu diambil ; mendengar kerugian pekerja ditayang pada pengambilan ?



No comments:

Post a Comment