Monday 26 October 2015

2.1 MENETAPKAN OBJEKTIF DAN MATLAMAT



Topik ini bertujuan untuk memastikan murid memahami dan dapat menulis, menetap dan menyemak semula objektif dan matlamat sendiri.


Defini Matlamat
Matlamat ialah keadaan dimana sesuatu perancangan perlu dicapai. Ia juga merujuk kepada hasil yang dicapai apabila sesuatu dapat diselesaikan.

1.      Matlamat adalah penting bagi menetapkan matlamat yang berkesan . Perlu membina garis panduan yang bersesuaian dengan menetapkan matlamat yang efektif.

2.      Kita juga perlu menetapkan prestasi, bukannya hasil matlamat. Ini adalah sangat penting ! kita perlu berhati-hati untuk menetapkan matlamat dimana anda mempunyai kawalan yang maksimum dan tidak ada yang lebih melemahkan semangat selain dari kegagalan untuk mencapai matlamat peribadi.

3.      Kita juga perlu menetapkan matlamat khusus. Kita perlu menetapkan matlamat tertentu yang boleh diukur. Menetapkan matlamat yang benar-benar penting dan mengikut keutamaan.

4.      Dalam sebuah organisasi juga, kita perlulah menetapkan matlamat yang realistik yang logik supaya orang lain tidak berasa terlalu rendah diri dengan kerjaya mereka.

5.      Kita juga tidak boleh terlalu menetapkan matlamat yang terlalu rendah. Hal ini disebabkan perasaan takut atau gagal dalam seseuatu perkara dan mahu mengambil jalan yang mudah.

6.      Kita seharusnya menetapkan matlamat di tahap yang betul. Menetapkan matlamat pada tahap yang betul adalah kemahiran yang diperolehi melalui pengamalan.

7.      Selain itu, kita mestilah memikirkan matlamat secara terperinci. Kita perlu memikirkan matlamat dengan bantuan sub-sub matlamat yang bernas. 









Definisi Objektif

Objektif adalah satu kenyataan tentang apa yang akan dilakukan dan perlu dinyatakan dari segi keputusan. Batuan mnemonik untuk menulis objektif adalah SMART ( Specific, Measurable, Attainable, Result-oriented,Time-limited )

Specific ( khusus ) - sesuatu objektif mestilah khusus dengan satu keputusan kekunci.

Measurable ( Boleh diukur ) - Sesuatu objektif perlulah boleh di ukur.

Attainable ( boleh dicapai ) - Sesuatu objektif mesti dicapai dengan sumber-sumber yang sedia ada dan mestilah realistik.

Result- oriented ( berpaksikan keputusan ) - Sesuatu objektif perlu menjadi matlamat penting kepada organisasi.

Time- limited ( Masa yang terhad )- Sesuatu objektif mesti boleh dikesan.


PENULISAN OBJEKTIF YANG BERMAKNA

Walau pun peraturan ini adalah sukar untuk dibangunkan, berikut mungkin berguna semasa menulis objektif :


  • Mulakan dengan sesuatu tindakan atau pencapaian kata kerja . Gunakan bentuk infiniti kata kerja . iaitu bermula dengan 'untuk'.
  • Kenal pasti hasil tunggal utama bagi setiap objektif.  
  • Nyatakan anggaran tarikh siap
  • Pastikan matlamat yang ditetapkan adalah sesuatu yang boleh dikawal.

Untuk menuji kesahihan matlamat SMART , tantya diri anda soalan-soalan berikut :

  1.  S - Apakah matlamat yang saya yang sebenarnya ?
  2. M -  Apakah bentuk kerja yang baik ?
  3. A -  Adakah matlamat saya boleh dicapai ?
  4. R -  Adakah matlamat saya bermakna ?
  5. T - Adakah matlamat saya boleh dikesan ?

OBJEKTIF - untuk ( kata kerja + penetapan matlamat + tarikh akhir )


No comments:

Post a Comment