Monday 26 October 2015

3.1 KEPERLUAN LATIHAN PERSONEL

Objektif dalam tajuk ini adalah untuk memastikan setiap personel memahami keperluan latihan personel.






PENGENALAN 

Mengenal pasti keperluan latihan merupakan batu loncatan dalam sistem pengurusan layihan yang sesuai di mana seluruh arahan latihan yang diprogram dibina.

Falsafah latihan adalah prestasi industri yang merujuk kepada tahap dedikasi yang ditunjukkan oleh setiap personel dalam sesebuah organisasi . Oleh itu, matlamat latihan adalah untuk memberi manfaat kepada individu dan perniagaan.

Peluang untuk prestasi yang lebih baik wujud di semua peringkat organisasi. Penubuhan keutamaan latihan mesti disepadukan dengan perancangan organisasi. Sebuah organisasi mempunyai tanggungjawab untuk mengagihkan sumber manusia dan kewangan untuk latihan.

* Latihan adalah proses yang berterusan . Sekurang-kurangnya latihan perlu disediakan


  • Apabila seseorang menyertai organisasi
  • Apabila seseorang menganggap tanggunjawab baru
  • Apabila prestasi kerja seseorang memerlukan penambahbaikan
  • Apabila keadaan baru memerlukan perubahan dalam produk, teknologi, dasar , amalan, dan prosedur. 

Program latihan yang dibangunkan mengambilkira :
  • Keperluan pekerja
  • Dasar-dasar yang menentukan matlamat organisasi
  • Kehendak dan keperluan pelanggan
  • Konsep dan teori yang digunakan
  • Kekangan kepada organisasi . 

Terdapat beberapa jenis-jenis latihan 

  1. Latihan Dalaman = meningkatkan prestasi kerja mereka atau persediaan bagi mereka untuk kenaikan pangkat 
  2. Latihan Formal = Sebagai contoh , pengenalan kepada organisasi yang telah diabngunkan dan masa telah diperntukkan untuk tujuan itu. 
  3. Latihan Tidak Formal = Latihan merujuk kepada latihan yang dijalankan oleh setiap penyelia individu yang dinaggap wajar dan perlu 
  4. Latihan Awal = Latihan ini merujuk kepada sebarang aktiviti untuk menyediakan pekerja baru dalam mengendalikan tugas pertamanya. 
  5. Latihan Orientasi = Latihan ini khusus untuk proses memberi seorang pekerja baru gambaran tentang organisasi tersebut.
  6. Latihan Semula = Latihan ini merujuk kepada proses melatih semula pekerja dalam kemahiran yang dia perlu belajar dalam latihan awal. 
  7. Latihan Kenaikan Pangkat = Latihan ini merujuk kepada persediaan bagi pekerja untuk jawatan penolong eksekutif termasuk penjelasan mengenai tugas-tugas pekerjaan. 
  8. Latihan Berterusan = Latihan ini bertujuan untuk memastikan kakitangan sentiasa maklum tentang apa-apa perubahan dalam persekitaran kerja. 

No comments:

Post a Comment