Sunday 25 October 2015

1.1 MENGURUS AKTIVITI KERJA


Mengurus aktiviti kerja penting dalam sesebuah organisasi. Mengurus aktiviti kerja dapat mengelakkan beberapa kemungkinan yang mungkin boleh merosakkan sesebuah organisasi tersebut. Mengurus aktiviti kerja membolehkan seseorang pekerja bekerja dengan efektif. Terdapat beberapa cara untuk mengurus aktiviti kerja antaranya ialah :

  • *   Sebelum memulakan kerja, kita harus memahami skop kerja sebagai langkah yang pertama.
  • *   Setelah kita memahami skop kerja yang sepatutnya, kita mesti mengenalpasti hasil yang dikehendaki dan masalahnya. Sebagai contoh, mengenalpasti masalah dalam kita ingin melakukan sesuatu kerja tersebut dan masalahnya .
  • *   Seorang pekerja haruslah memahami teknologi atau kaedah yang sesuai . Ia perlu dirangka dengan teliti supaya menepati permintaan yang sentiasa berubah, serta teknologi , kemahiran dan kebolehan organisasi dan juga pilihan pekerja. Memahami teknologi atau kaedah yang sesuai adalah penting untuk perluasan kerja ( Job Enlargement ) dimana perancangan kerja menjurus kepada menjadikan kerja-kerja lebih kecil dan khusus. Pengayaan Pekerjaan ( Job Enrichment) perlu untuk pendekatan dalam mereka bentuk pekerjaan yang bermotivasi melalui perluasan kerja secara vertikal iaitu menambah tanggungjawab untuk merancang dan mentaksir. 
Terdapat beberapa model ciri-ciri kerja ( Job Characteristics Model / JCM ). JCM telah mengimplimentasi program peluasan pekerjaan dan pengayaan pekerjaan dan telah mendapat keputusan yang berbeza, tiada satupun daripada pendekatan yang menyediakan rangka kerja konseptual dalam menganalisa kerja atau membimbing para pengurus dalam mereka bentuk kerja-kerja yang bermotivasi.  Berdasarkan JCM, setiap kerja boleh digambarkan melalui 5 dimensi utama seperti yang tersenarai di bawah :

  • Kepelbagaian kemahiran – tahap dimana suatu kerja yang memerlukan pelbagai aktiviti agar seorang pekerja dapat menggunakan kemahiran dan kebolehan yang berbeza.
  • Pengenalan tugasan – merujuk kepada satu hasil kerja yang lengkap dan boleh dikenalpasti.
  • Signifikan tugasan – merujuk kepada suatu kerja yang memberi impak yang besar dalam kehidupan dan kerja individu lain.
  • Autonomi – merujuk kepada kerja yang memberikan seorang individu kebebasan sepenuhnya dan mampu membuat keputusan sendiri dalam mengatur jadual kerja dan menentukan prosedur yang akan digunakan untuk menyiapkan sesuatu kerja.
  • Maklum balas -  pekerja mendapat maklum balas tentang prestasi kerja mereka berdasarkan hasil kerja yang dilakukan . 
Seseorang itu juga harus menetapkan keutamaan kerjanya . Pertama sekali, kenalpasti apa yang hendak dilakukan seperti melakukan apa yang anda minat, tumpuan kepada kekuatan diri , memahami bagaimana untuk cemerlang dalam pekerjaan anda.

Seterusnya, kita memerlukan teknik pengurusan masa yang efektif bagi mengelakkan daripada mewujudkan situasi yang mustahil, dan menentukan keutamaan anda, adakah anda diselubungi oleh krisis semasa atau tarikh akhir?, kekalutan boleh diimbangi dengan mewujudkan senarai "To Do" harian dan senarai matlamat mingguan, bulanan dan jangka panjang. Tekanan yang boleh mendatangkan penyakit yang sememangnya boleh menggangu jadual yang telah dirancang. Senaman merupakn salah satu cara yang terbaik untuk mengurangkan tekanan. Gangguan utama yang lain adalah seperti telefon, televisyen dan rakan-rakan. Adakah anda bertanggungjawab dalam pengurusan masa. 

Tanggungjawab dan akauntabiliti dalam pekerjaan.
Bertanggungjawab ialah individu atau jawatan yang ditetapkan untuk melengkapkan sesuatu tugasan. Satu tugasan juga boleh dilaksanakan oleh beberapa individu atau jawatan. '
Akauntabiliti ialah seseorang yang mempunyai akauntabiliti atau jawatan yang dipertanggungjawabkan ke atas sesuatu tugasan perlu bertanggungjawab dalam memastikan yang ia dapat disiapkan mengikut masa dan ketetapan yang ditetapkan. 

Akauntabiliti ialah melengkapkan kerja dengan tepat, difahami dan tersusun. Mengaku apabila melakukan kesilapan, membetulkan kesilapan, terima cadangan daripada Penyelia untuk meningkatkan cara bekerja, menyelesaikan masalah atau mendapatkan bantuan untuk menyelesaikan masalah, mendapatkan maklumat tambahan apabila diperlukan dan membuat penilaian ke atas kualiti yang telah dilaksanakan. 










No comments:

Post a Comment