Wednesday, 28 October 2015

ANALISIS MAKLUMAT SERTA MENULIS MEMO DAN SURAT


Ia memberi maklumat kepada pelatih tentang bagaimana untuk menganalisa dan memproses maklumat yang didapati daripada sumber lain.
Penganalisisan maklumat ini boleh dibuat melalui mana-mana proses pembuktian dan pembaikan yang boleh terdiri daripada hanya membuat kesimpulan berdasarkan maklum balas dalam bentuk lembaran yang menyimpan maklumat tersebut.
CIRI- CIRI ANALISIS MAKLUMAT
Terdapat 3 ciri-ciri analisis maklumat :
1.      Mengumpul dan menyusun maklumat
·         Maklumat dikumpul dan disusun dalam format yang sesuai untuk dianalisa, ditafsir dan disebar berdasarkan kepada kehendak organisasi.
·         Maklumat yang disimpan oleh sesebuah organisasi organisasi baoleh diakses dan ditafsir untuk ketepatan dan sesuai dengan kehendak organisasi yang telah ditetapkan.
·         Maklumat dikemaskini, diubahsuai, dijaga dan disimpan berdasarkan kehendak organisasi.
2.      Menyelidik dan menganalisa maklumat
·         Objektif kajian ditakrif dengan jelas dan konsisten mengikut kehendak organisasi.
·         Data kajian yang digunakan adalah sah dan relevan bagi tujuan penyelidikan.
·         Kesimpulan disokong dengan bukti dan menyumbang kepada pencapaian objektif perniagaan.
3.      Membentangkan maklumat
·         Cadangan dan isu-isu yang dibentangkan dalam format yang sesuai, gaya dan struktur menggunakan teknologi perniagaan yang sesuai.
·         Struktur dan format laporan yang jelas dan bersesuaian dengan kehendak organisasi.
·         Hasil kajian dilaporkan dan diagihkan mengikut keperluan organisasi.
JENIS- JENIS MAKLUMAT
Sebelum kita boleh menganalisis maklumat ini, kita perlu memahami jenis maklumat yang berbeza. Berikut adalah bentuk-bentuk utama maklumat dalam persekitaran kerja yang biasa :
·         Memorandum atau memo merupakan sejenis komunikasi bertulis yang digunakan secara meluas sebagai komunikasi dalaman di sesebuah pejabat. Ia boleh ditulis oleh:
*   Seorang individu kepada individu yang lain
*   Satu jabatan ke jabatan yang lain
*   Seorang individu kepada kakitangan di peringkat yang berbeza dalam sesebuah organisasi.
Tiada satu format memo yang diterima secara universal. Berikut merupakan senarai beberapa bahagian asas yang sering ada dalam memo :
·         Kepala memo
·         Baris ‘ Kepada’
·         Baris ; Daripada’
·         Baris ‘ Tarikh’
·         Baris ‘ Perkara’
·         Baris bahagian ‘isi’
·         Tandatangan
4.      SURAT MENYURAT
Bahagian penting yang perlu ada dalam surat perniagaan adalah seperti yang berikut :
4.1              Bahagian Utama Surat
·         Kepala surat
·         Alamat pengirim
·         Rujukan
·         Tarikh
·         Alamat penerima
·         Baris ‘ untuk perhatian’
·         Salutasi
·         Baris ‘perkara’
·         Tandatangan, Nama dan Jawatan
·         Lampiran
·         Notasi ‘ Carbon Copy’
4.2              Kualiti yang penting dalam penulisan surat perniagaan yang baik
·         Menulis dengan tepat dan betul
·         Menulis secara ringkas dan tepat
·         Menulis dengan jelas
·         Menulis dengan sopan
·         Menulis secara konsisten
5.      LAPORAN
5.1              Siapa yang memulakan Penulisan laporan ?
Laporan secara sukarela dibuat atas inisiatif sendiri.

5.2              Perkara yang terkandung dalam sebuah laporan ?
Perbendaharaan kata dan format sebuah laporan ditentukan oleh perkara yang dilaporkan.
5.3              Bilakah laporan disediakan ?
Laporan rutin diserahkan secara berulang ( harian, mingguan, bulanan, suku tahun, dan setiap tahun )
5.4              Kemanakah laporan dihantar ?
Laporan dalaman yang digunakan oleh organisasi secara amnya kurang formal daripada laporan luaran yang dihantar kepada orang luar.
5.5              Kenapa laporan disediakan ?
Laporan bermaklumat menumpukan kepada fakta.
5.6              Bagaimanakah penerimaan pembaca ?
Apabila pembaca bersetuju dengan kandungan laporan, bahan itu dikemukan dengan jelas,bermula dengan idea utama dapatan utama, kesimpulan dan cadangan.
5.7              Bagaimana sebuah organisasi menggunakan laporan ?
Laporan adalah seperti jambatan, merentasi masa dan ruang. Organisasi menggunakannya untuk menyediakan hubungan formal dan sah di kalangan orang ramai, tempat dan masa.
Walaupun laporan perniagaan adalah untuk pelbagai tujuan, kebanyakan laporan digunakan untuk satu daripada enam tujuan umum yang berikut :
·         Memantau dan mengawal operasi
·         Membantu melaksanakan polisi dan prosedur
·         Mematuhi keperluan undang-undang atau peraturan
·         Mendapatkan perniagaan dan dana yang baru
·         Mendokumentasi kerja yang dilakukan untuk klien
·         Membimbing keputusan atau isi tertentu.





No comments:

Post a Comment