Monday 9 March 2015

Apa itu Kabel ?



 Apa itu kabel ?

Kabel bermaksud 1 media dimana maklumat akan dipindahkan dari 1 peranti rangkaian ke satu peranti rangkaian yang lain. Jenis-jenis kabel yang biasa digunakan di dalam Rangkaian Kawasan Setempat (LAN) ialah Kabel Tidak Berlapik Pasangan Berpintal @ Unshielded Twisted Pair
(UTP), Kabel Berlapik Pasang Berpintal @ Shielded Twisted Pair (STP), Kabel Sipaksi (Coaxial), Kabel Fiber Optik dan Penghantaran tanpa Wayar ( Wayar Transmission).


UTP

Merupakan kabel yang paling popular dan pilihan utama kepada rangkaian-rangkaian di sekolah-sekolah dan mana-mana tempat sahaja. Kualitinya adalah berbeza dari wayar telefon hingga wayar yang mempunyai kepantasan yang tinggi. Ianya mempunyai 4 pasang wayar dan setiap pasang berpintal dengan jumlah pintalan yang berlainan bagi setiap inci untuk membantu menyingkirkan gangguan dari pasangan wayar yang berhampiran atau dari peranti berelektrik yang lain.




COAXIAL

Merupakan 1 wayar tembaga yang bertindak sebagai media pengalir elektrik yang terletak di tengah-tengah. Lapisan plastik sebagai pemisah kepada wayar tembaga yang berada ditengah-tengah dengan 1 lapik pintalan besi.


FIBER OPTIK

Mengandungi satu teras yang dibuat daripada kaca yang terletak di tengah-tengah.





























t

No comments:

Post a Comment